ՀՀ Ազգային ժողովի «Ծառուկյան» խմբակցության մի խումբ պատգամավորների օրենսդրական նախաձեռնության մասին
Հայաստանի Հանրապետության Ազգային ժողովը 2018 թ. հոկտեմբերի 24-ին առաջին ընթեցմամբ ընդունեց ,,Արհեստակցական միությունների մասին,, ՀՀ օրենքում փոփոխություն կատարելու մասին,, ՀՀ օրենքի նախագիծը, համաձայն որի՝ օրենքի 6-րդ հոդվածը լրացվել է նոր պարբերությամբ.
,,Արհեստակցական կազմակերպությունների անդամներ կարող են լինել նաև տնտեսության տարբեր ճյուղերում գործունեություն իրականացնող գործատուների հետ աշխատանքային պայմանագիր կնքած աշխատողները:,,
Ստորև ներկայացնում ենք մեր փորձաքննության արդյունքները և դիտարկումները.
,,Արհեստակցական միությունների մասին,, /այսուհետ՝ Օրենք/ ՀՀ օրենքը ընդունվել է 2000 թվականի դեկտեմբերի 5-ին, որից հետո՝ 2005 թվականի մարտի 23-ին, Հայաստանի Հանրապետությունը վավերացրել է Աշխատանքի միջազգային կազմակերպության /ԱՄԿ/ ,,Միավորման ազատության և կազմակերպելու իրավունքի պաշտպանության մասին,, թիվ 87 Կոնվենցիան: Կոնվենցիայի երկրորդ հոդվածը սահմանում է. ,,Աշխատողները և գործատուները, առանց որևէ տարբերության, իրավունք ունեն իրենց ընտրությամբ ստեղծելու կազմակերպություններ, ինչպես նաև անդամակցելու այդպիսի կազմակերպություններին՝ վերջիններիս կանոնադրություններին ենթարկվելու միակ պայմանով, առանց նախնական թույլտվության:,, Նույն Կոնվենցիայի երրորդ հոդվածի համաձայն՝ ,,Աշխատողների և գործատուների կազմակերպությունները իրավունք ունեն մշակելու իրենց կանոնադրություններն ու կանոնակարգերը, ազատորեն ընտրելու իրենց ներկայացուցիչներին, կազմակերպելու իրենց վարչակազմն ու գործունեությունը և կազմելու իրենց ծրագրերը: Պետական մարմինները պետք է ձեռնպահ մնան որևէ միջամտությունից, որը սահմանափակում է այդ իրավունքը կամ խոչընդոտում է դրա օրինական իրականացմանը:,, Լրացնենք, որ ութերորդ հոդվածի 2-րդ կետում նշված է. ,,Ազգային օրենսդրությունը չպետք է ազդի կամ կիրառվի այնպես, որ վնաս հասցվի սույն Կոնվենցիայով նախատեսված երաշխիքներին:,,
Տեղեկանքի կարգով հիշեցնենք, որ Աշխատանքի միջազգային կազմակերպությունը /ԱՄԿ/ ՄԱԿ-ի մասնագիտացված գործակալություն է, որի նպատակն է սոցիալական արդարության սկզբունքների և միջազգայնորեն ճանաչված՝ մարդու իրավունքների ու աշխատանքային իրավունքների խթանումը: ԱՄԿ-ն սահմանում է միջազգային աշխատանքային ստանդարտներ Կոնվենցիաների և հանձնարարականների ձևով:
Հայաստանը ԱՄԿ-ին անդամակցում է 1992 թվականից: ԱՄԿ-ի Կոնվենցիաները՝ որպես միջազգային պայմանագրեր, գործում են /կիրառվում են/ նաև՝ առանց ազգային օրենսդրության մեջ ներառվելու: Բազմաթիվ պետություններում արհմիությունների գործունեությունը իրականացվում է ԱՄԿ-ի թ.87 Կոնվենցիայի հիման վրա՝ առանց ազգային օրենքի առկայության:
Վերը նշվածից հետևում է՝ աշխատողները կարող են միավորվել ազատորեն իրենց ցանկացած, այդ թվում՝ նաև օրենքի նախագծում առաջարկված ձևով, եթե դա ամրագրված է իրենց կանոնադրություններով: Օրենքի մեջ փոփոխության անհրաժեշտութություն չկա: Սա հարցի իրավական կողմի մասին:
Կա նաև այլ հանգամանք: Արհեստակցական միությունների պատմությունը, միջազգային փորձը վկայում են, որ արհեստակցական միությունները ի սկզբանե ստեղծվել են նույն արհեստի, զբաղմունքի տեր մարդկանց կողմից /դրա մասին է վկայում նաև եզրույթի ստուգաբանությունը/, և միություններում միավորվում են մի կամ մի քանի համապատասխան, հարակից ճյուղերում աշխատող անձինք՝ իրենց աշխատանքային, մասնագիտական ընդհանուր շահերը ներկայացնելու և պաշտպանելու նպատակով: Ներկայումս էլ այդ եղանակով են գործում արհմիությունները Մեծ Բրիտանիայում, Գերմանիայում, Ֆրանսիայում, Բելգիայում, Նիդեռլանդներում, Իտալիայում, Չեխիայում, Լեհաստանում, Իսպանիայում, նախկին ԽՍՀՄ-ի անկախ պետություններում, Լատինական Ամերիկայի պետություններում և այլն :
Կարելի էր սահմանափակվել այսքանով, եթե չլինեին նախագծի անհրաժեշտությունը հիմնավորող փաստարկները, որոնք լուրջ վերլուծության կարիք ունեն:
Պարզաբանենք. նախագծի ընդունման անհրաժեշտությունը հեղինակները հիմնավորում են հետևյալ կերպ. ,,Որպես կանոն, արհեստակցական միությունները ստեղծվում են տվյալ գործատուի մոտ աշխատող անձանց կողմից: Որպես արհմիության անդամ, բայց նաև որպես գործատուի աշխատող, արհեստակցական միության ընտրովի պաշտոններում ընդգրկված անձինք, փաստորեն, կաշկանդված են լինում գործատուի հետ հարաբերությունների փաստով: Այսինքն՝ արհմիության լիազորված ներկայացուցիչները, լինելով գործատուի աշխատողներ, օգտվելով գործատուի գույքից, նրա կապի և տրանսպորտի միջոցներից, չեն կարողանում իրենց՝ որպես արհմիության անդամի լիազորությունները անկախ և օբյեկտիվ իրականացնել: Բացի այդ, տեղական մակարդակում գործող արհմիությունների բյուջեն համալրվում է գլխավորապես գործատուի կողմից արվող հատկացումներով, ինչն արհմիությանն անվիճելիորեն կախվածության մեջ է դնում գործատուից:,, Ում անկախության մասին է խոսքը՝ արհեստակցական կազմակերպության, լիազորված ներկայացուցչի, թե արհմիության անդամի: Նշված սուբյեկտների անկախությունը տարբեր նորմերով և երաշխիքներով են ապահովվում: Դիտարկենք հերթականությամբ. ,,Արհեստակցական միությունների մասին,, Օրենքի 24-րդ հոդվածի համաձայն՝ ,,Գործատուն, կոլեկտիվ պայմանագրով /համաձայնագրով/ սահմանված կարգով արհեստակցական կազմակերպությանը տրամադրում է անհրաժեշտ պայմաններ՝ արհեստակցական միության կանոնադրությամբ պայմանավորված աշխատանքների կազմակերպման և կատարման համար:,, Այդ հոդվածը համապատասխանում է ԱՄԿ-ի՝ ,,Աշխատողների ներկայացուցիչների մասին,, թիվ 135 Կոնվենցիայի 2- րդ հոդվածի պահանջներին. ,,Ձեռնարկության աշխատողների ներկայացուցիչներին տրամադրվում են այնպիսի հնարավորություններ, որոնք նրանց թույլ են տալիս իրենց գործառույթները իրականացնել արագ և արդյունավետ:,,
Արհմիության բյուջեի կազմավորման մասին. նախագծի հեղինակների պնդումը, որ այն համալրվում է ,,գլխավորապես գործատուի կողմից արվող հատկացումներով,, , չի համապատասխանում իրականությանը: Դա կամ անտեղյակության հետևանք է կամ միտումնավոր սխալ: Արհմիությունների բյուջեն, համաձայն Օրենքի 27-րդ հոդվածի, գոյանում է ,, ...մուտքի վճարներից, անդամավճարներից, կամավոր ներդրումներից, նվիրատվություններից, Հայաստանի Հանրապետության օրենսդրոթյամբ չարգելված այլ աղբյուրներից:,, Բացի դրանից՝ Օրենքով սահմանված կարգով գործատուն կազմակերպում է արհմիութենական անդամավճարի գանձումը և հատկացումը արհեստակցական միությանը: Նույն՝ 27-րդ հոդվածի երկրորդ պարբերությամբ սահմանված է. ,,Գործատուն, կոլեկտիվ պայմանագրին /համաձայնագրին/ համապատասխան, արհեստակցական միությանը տրամադրում է ֆինանսական միջոցներ և գույք՝ աշխատողների աշխատանքի և հանգստի պայմանների բարելավմանը, ինչպես նաև նրանց առողջության պահպանմանը նպատակաուղղված միջոցառումներ կազմակերպելու համար:,, Ցավոք, Օրենքի ընձեռած այս հնարավորությունից օգտվում են միայն ծանր, վնասակար աշխատանքային պայմաններ ունեցող արդյունաբերական ճյուղերի արհեստակցական կազմակերպությունները՝ կոլեկտիվ պայմանագրին /համաձայնագրին/ համապատասխան: Եվ դա, անկասկած, արհեստակցական կազմակերպության ձեռքբերումն է սոցիալական գործընկերության բնագավառում, և սխալ է այն որակել որպես գործատուից կախվածության հանգամանք:
Նկատենք, որ արհեստակցական միությունների, միության անդամների և նրանց ներկայացուցիչների գործունեության իրականացման երաշխիքները, նրանց անկախությունը ամրագրված են Օրենքի 3-5 գլուխներում: Մասնավորապես , 23-րդ հոդվածը հստակ սահմանում է. ,,Պետական մարմինները, տեղական ինքնակառավարման մարմինները, գործատուներն ու այլ կազմակերպությունները, նրանց պաշտոնատար անձինք, ինչպես նաև այլ անձինք պարտավոր են չխախտել արհեստակցական միության և նրա մասնակիցների /անդամների/ Հայաստանի Հանրապետության օրենսդրությամբ սահմանված իրավունքները: Արհեստակցական միության, նրա ներկայացուցչի իրավունքների խախտելը կամ կազմակերպության կանոնադրական գործունեությանը խոչընդոտելը, արհեստակցական միության ղեկավարներին ու ներկայացուցիչներին հետապնդելն առաջ է բերում պատասխանատվություն Հայաստանի Հանրապետության օրենսդրությամբ սահմանված կարգով:,, Բերված հոդվածները վկայում են, որ արհեստակցական միությունները, նրանց անդամները և ղեկավարները օրենքով պաշտպանված են, ինչը սահմանված է նաև Աշխատանքի միջազգային կազմակերպության հանապատասխան կոնվենցիաներով:
Այլ հարց է, որ գործնականում օրենքը լիարժեք չի գործում, խախտվում է: Իրական կյանքում գործատուները , տեղական ինքնակառավարման մարմինները բազմաթիվ ոչ օրինական միջոցներով խոչընդոտում են աշխատողների միավորման ազատության իրավունքի, այլ գործառույթների անկաշկանդ իրականացմանը: Բայց դա օրենքի հետ կապ չունի: Դա զուտ իրավակիրառական խնդիր է , որն առկա է ոչ միայն աշխատանքային իրավունքի ոլորտում, այլև բոլոր ոլորտներում և կախված է բազմաթիվ ոչ իրավական հանգամանքներից / պետականության ավանդույթներ, հասարակության օրինապաշտության մակարդակ, դատարանների անկախության մակարդակ, ազգային մենթալիտետ, հասարակության բարոյահոգեբանական մթնոլորտ , .. . / Դրանք համակարգային լուծումներ են պահանջում: Միամտություն է կամ մոլորություն ենթադրել, որ որևէ օրենքով կարելի է մարդուն, աշխատողին, քաղաքացուն դարձնել անկախ:
Նախագծի ծագման մասին. Առաջարկված նախագիծը , մեր կարծիքով, հիմնված չէ հասարակական պահանջարկի վրա. իրականում տարբեր ոլորտների աշխատողների միավորումներ ստեղծելու ցանկություն, պահանջ հասարակության մեջ չի եղել և չկա: Մեր կարծիքով՝ դա նախագծի հեղինակների սուբյեկտիվ մտորումների արդյունք է, որը հիմնավորված չէ միջազգային փորձով, որևէ պետության, ռեգիոնի, կազմակերպության օրինակով: Ավելին, ԱՄԿ-ի բոլոր կոնվենցիաները, որոնք վերաբերում են աշխատանքային ոլորտին, ուղիղ տեքստում կամ ենթատեքստում նկատի ունեն միավորման համասեռ, հարակից, ճյուղային, ոլորտային մեթոդը:
Ավարտելով նշենք, որ տագնապ և հուսահատություն է առաջացնում ՀՀ ԱԺ-ի հանդեպ այն փաստը, որ այսպիսի մակերեսային, լուրջ վերլուծություն չպարունակող, միջազգային փորձը անտեսող, միջազգային ստանդարտներին հակադրվող, ՀՀ օրենքի հոդվածների ոչ կոռեկտ՝ աղճատված մեջբերումներով լի նախագծի հիման վրա կարելի է օրենքներ ընդունել:
Զարմանալի է, որ անցնելով երկար ճանապարհ՝ /ՀՀ Կառավարություն, ԱԺ-ի համապատասխան հանձնաժողովներ, ԱԺ աշխատակազմի իրավական փորձաքննության վարչություն / նախագիծը ընդունվեց առաջին ընթեցմամբ: Ազգային ժողովի մասնագիտությամբ իրավաբան պատգամավորները չվիճարկեցին միջազգային նորմերին հակասող նախագծի ընդունումը՝ ելնելով քաղաքական նպատակահարմարությունից:
Ակնկալում ենք, որ աշխատավորների, արհեստակցական միությունների պատասխանը կարտահայտվի ընտրությունների միջոցով և կլինի ադեկվատ /համահունչ/:
Ժ.Թորոսյան՝
Հայաստանի մշակույթի աշխատողների արհեստակցական կազմակերպությունների
ճյուղային հանրապետական միության նախագահ
Հ.Գ. 2018 թ. նոյեմբերի 16-ին ԱԺ-ի նիստում նախագծի երկրորդ ընթերցման քվեարկությունը տապալվեց: Այս անգամ քաղաքական նպատակահարմարությունը աշխատեց հօգուտ արհմիությունների:
ՍՈՑԻԱԼԱԿԱՆ ԳՈՐԾԸՆԿԵՐՆԵՐ


ՄԻՋԱԶԳԱՅԻՆ ՀԱՄԱԳՈՐԾԱԿՑՈՒԹՅՈՒՆ


